t i l l b a k a

Vitafrun.se - Thy domain di Johannes Graaf

Musik DVD recensioner

Nightwish | End of innocence

Den första Nightwish dvd:n "From wishes to eternity" innehöll en hel konsert inspelad från början till slut, som bonus fanns det lite bakommaterial om hur medlemmarna larvade sig med en massa saker. Bonusmaterialet blev dock en succé (och nästan mer uppskattat än själva konserten) så när Nightwish skulle göra "End of innocence" lyssnade de på fansen och gjorde en film på idel bakommaterial. Här berättar Toumas om hur Nightwish kom till, han åker ut till den lilla ön där grunden lades och sedan får vi följa medlemmarna medan de spelar in skivan "Century child". I bonusmaterialet ligger konsertklippen. Omvänt, jomenvisst, men hur trevligt som helst! Den nyinspelade låten till dvd:n är riktigt bra, mäktig men kort. Historien och produktionen är ruggigt bra, trevlig rakt igenom och med många roliga inslag. Det är så här en musik-dvd ska vara, konserter kan man lika gärna se live!

Within Temptation | Mother earth tour

Den enda invändningen till denna fullmatade dvd är att det står "full live concert" då det egentligen är klipp från tre olika konserter, två inomhus och en utomhus, som sedan vävs samman till en helhet. Visst, det går an men man kunde faktiskt tagit samtliga tre och lagt var för sig på olika spår. Hursomhelst så är detta en fullmatad dvd med många klassiska Within temptation-låtar från deras tidigare album och som bonus får man både videos till "The dance", tidig dataanimation, "Ice queen", om hur en snygg brud ligger och chattar, blir goth och drar på WT-konsert samt "Mother earth", en ursnygg video inspelad i Sverige! Mer bonus är en massa bakomklipp från deras turnéer, besök i Sverige där de bla. besöker affären "Shock" i Göteborg, akustiska låtar, intervjuer (tyvärr inte textade från holländska), bilder från när de får pris och mycket mer. I den limiterade upplagan ingår dessutom en live-cd (med samma konsert som finns på filmen). En av de trevligaste sakerna är dock "påskägget" som man hittar i bildgalleriet där Within temptation gör sin egen jullåt, "Gothic christmas", bara den ett givet köp!

Doro | Für Immer

Man hoppades att Doro, hårdrockens krönta drottning, skulle få den dvd som hon förtjänar, denna tyska brud som under många år skapat otrolig hårdrock med sin karismatiska röst, och se på fan, det fick hon också! Denna fullmatade dubbel-dvd fullföljer och sammanfattar hennes karriär hittills, dels solo samt i gruppen Warlock. En hel konsert bjuds det på, inspelad i någon grotta, där en massa klassiska låtar genomförs inför en hängiven publik. Vi bjuds också på en massa videos, bl.a suveräna "All we are", "Love me in black", "Für immer" samt "Fight" och "Always live to win" som visar klipp från den suveräna konserten på Sweden Rock Festival, nice! Mer bonus finns det men, som sagt, det är så mycket. Låtar hon sjunger med en hel orkester (som sedan skulle komma på en egen dvd och album), låtar hon sjunger med och av andra grupper, bl.a. Dio och Rainbow! Ett hemma-hos-repotage vid ett hängivet fan finns också och han har t.o.m. ett Doro-altare. Run Doro, for fuck sake, run! Skitbra dvd helt enkelt med snygg design!

Relaterat

:: Alla skivrecensioner

:: Alla filmrecensioner