t i l l b a k a

Vitafrun.se - Thy domain di Johannes Graaf

Musikrecensioner

Sirenia | At sixes and sevens

När Morten Veland, grundare till Tristania, lämnade skeppet efter den rätt svaga "Beyond the veil" bildades Sirenia och som på sätt och vis känns som "Tristania 2" men allt i en uppfräschad och ny tappning. Följeslagaren  Terje Refsnes, som producerat samtliga skivor med Tristania, gör så även här och allt är inspelat i den smått legendariska Sound suite studion i Frankrike. Vad som är den största skillnaden mellan Sirenia och Tristania är att förstnämnda saknar Vibeke Stenes underbara stämma. Vibeke är en av de bästa men sångerskan som är med istället, Fabienne Gondamin, är också bra och har även hon en mycket fin sångröst! Morten är alltså trotsallt förlåten för detta. Fint arrangemang, maffigt, stämningsfullt, körer, violiner och en av de bästa skivorna som gjorts, kort sagt, superbt!

Sirenia | An elixir for existence

Sirenias andra album i ordningen och nu är sångerskan från "Sixes and.." utbytt mot en brud som heter Henriette Bordvik, hon gör förvisso ett bra jobb i sin nya roll, men Fabienne lyser sorgset med sin frånvaro. Producerar gör återigen Terje Refsnes och jag hade nästan börjat tvivla på gossen efter misstaget på Trail of tears senaste "A new dimension of might" där han satsade mer på den manliga sången än den kvinnliga, i motsats mot tidigare Trail-skivor, ett fatalt misstag och något man inte får göra, fy! Hursomhelst så är Morten Veland tillbaka med nya storslagna låtar, körarrangemang, growls samt både manlig- och kvinnlig skönsång. Allt är med andra ord precis som vi förväntar oss och som vi vill ha det! Henriette sjunger mycket bra och "the Sirenian choir" förgyller låtarna väldigt mycket. Något man saknar när man hör Mortens musik är, som sagt, Vibeke Stenes underbara röst men det kanske bara är jag? En värdig uppföljare, tack Morten!

Sirenia | Sirenian shores

Minicd med en del typiska "minicdspår". Först ut är titellåten "Sirenian shores", en ny låt och en bra sådan dessutom, MEN har vi inte hört den förut under en annan titel och med annan lyrik? Nåja, efter den följer en fräsch remix av "Save me from myself" från "An elixir..", sedan uppenbarar sig Fabriennes fina röst igen i en nedtrappad och akustisk version av "Meridian" (tagen från första skivan). Sedan följer en cover på Leonard Cohens "First we take manhattan", en bra version och där återfinns ytterligare en annan sångerska vid namn Emmanuelle Zoldan (hon är annars med i "the sirenian choir"). Skivan avslutas med en liten stämningsfull körkavalkad i "Obire Mortem" och som tidigare nämnt så är det såhär minicds oftast brukar vara, nån remix, nån cover samt lite annorlunda versioner, men vem har sagt att det är något dåligt? Nej för fan, ett värdigt tillskott i Sirenias discografi med andra ord! Sa jag att den var producerad av Terje Refsnes förresten?

Relaterat

:: Delight

:: Tristania