| 
					
						| 
						Yngsjömordet |  
						| Filmen 
						börjar med en bild på den minnessten som är rest till 
						minne av denna verkliga händelse, som skedde 1889, sen 
						förflyttar vi oss in till en fängelsegård, förberedelser 
						är i full gång, Heinz Hopf står i en stor svart hatt och 
						tittar på medan man för ut en kvinna som snart ska 
						avrättas, men först ska vi i återblickar följa vägen 
						dit! Historien om den vuxna sonen som tillsammans med 
						sin dominanta kufiska mamma bor på en enslig gård och 
						som mer eller mindre har skapat sig en egen värld 
						tillsammans är tragisk. När sonen, en ung Gösta Ekman, 
						lär gifta sig (för att undvika onödigt skvaller) så blir 
						en ung och väldigt vacker kvinna, spelad av Christina 
						Schollin, tyvärr den utvalda. Förhållandet blir kantrat 
						av mammans och sonens osunda förhållande till varandra 
						och allt går till slut åt helvete när den unga nygifta 
						kvinnan en natt blir brutalt mördad, endast 22 år 
						gammal. Denna verklighetsbaserade film är en av de 
						riktiga klassikerna inom svensk film och den berömda, 
						beryktade halshuggningsscenen är både brutalt välgjord 
						och eggande realistisk. Jag minns en gång när jag var 
						liten och denna film visades på teven. Jag hade somnat 
						tidigare på kvällen framför teven i soffan och vaknade 
						till just den sekund som hon blir halshuggen. 
						Att jag med darriga knän senare kravlade mig upp ur 
						soffan behövs väl inte ens nämnas. Suveränt foto, 
						berättarteknik och skådespeleri från alla inblandade, 
						framförallt Gunnel Lindblom som gör den mystiska mamman
						ännu otäckare. Gunnel är en duktig 
						skådespelerska som också gör en bra roll i 
						"Jungfrukällan". På minnesstenen står det: "Den arma 
						qvinnans böner och tårar rörde dem alls intet". En 
						av Arnes Mattssons bästa! |  
						| 
						 |  
						| 
						Mördaren - en helt vanlig person |  
						| I 
						"Morianerna" hade Arne filmat ett manus av Per Wahlöö 
						och i denna är även Maj Sjöwall med, alltså båda 
						författarna som gjorde sig odödliga med sina manus och 
						böcker om "Martin Beck". Filmen handlar om en mördare 
						som kastar av människor från tåg. I sann giallo-anda så 
						återfinns här både glansig svart regnrock, läderhandskar 
						samt en skara suspekta resenärer som snart blir 
						misstänkta som den bestialiska tågmördaren. Allan Edwall 
						gör en fin paradroll som konduktör, Heinz Hopf har en 
						tjusig pottfrilla och är homo, han är förövrigt även 
						narkoman och står mest och flinar. I andra roller 
						återses även Lars Ekborg (som spelar en yrkesskadad 
						soldat), Karl-Arne Holmsten (som för en stund blir lite 
						utredare och tankarna flyger till Hillman-filmerna), 
						Nils Hallberg (är en lustig innehavare av den station 
						där tåget stannar) samt Björn Gustavsson och Elsa 
						Prawitz. Apropå den "öde" station där tåget stannar så 
						ser det mer ut som det är en liten stad i bakgrunden, 
						hur öde är det på en skala? Filmen bygger på verkliga 
						händelser, eller lättare sagt så hände det under 50- och 
						60-talet att folk ramlade ut genom dörrarna. Rykten om 
						en mördare spreds men med ett handtag där upp är 
						"stängt" och ner är "öppet" så kan man lätt lista ut att 
						olyckan lätt var hänt. I slutänden är "Mördaren" en 
						riktigt bra thriller, lite svensk giallo med ett jazzigt 
						soundtrack och med både en fin rollista och ett fint 
						filmhantverk. Att media och kritiker inte var förtjusta 
						över Arnes senaste film behöver man väl inte ens nämna.. |  |  |