t i l l b a k a

Vitafrun.se - Thy domain di Johannes Graaf

Rötmånad

Denna tjusiga sommaridyll utspelar sig i skärgården men börjar inne i Stockholms city där en kvinna hoppar ned i vattnet från en bro. Ute i skärgården bor pappan Assar (Carl-Gustaf Lindstedt) med sin 17-åriga dotter Anna-Bella och hunden Ludde. De lever ett fridfullt och stillsamt liv tillsammans. Assar är klantig, klumpig, frisör och inte många saker går som han tänkt sig. En regnig kväll kommer en kvinna simmandes till stugan, det var hon som hoppade från bron i början och som nu visar sig vara mamman i huset. Henne har de förvisso trott varit död i fyra år men som nu kommer tillbaka för att direkt börja bossa, tjata och bestämma. Assar bara hänger med. Mamman Sally, spelad av Ulla Sjöblom, har en ful peruk och är verkligen ful som stryk. Herremingud. Efter en resa in till staden så fixar Sally ett visitkort där det står ”Posering” och det dröjer inte länge innan den första fotografen kommer till huset. Det är Anna-Bella som ska vara modellen och Sally kommenterar det hela med att alla flickor gillar att visa upp sig och bli utvikningsflickor. Samtidigt så börjar Sally ta emot kunder i det lilla gula båthuset som snart blir ett populärt tillhak för bordellverksamhet.

En kväll lär Sally upp Anna hur man raggar på bästa sätt, man ska inte dricka whisky, man ska sära på benen, välja elden till cigaretten omsorgsfullt samt strunta i unga och medelålders karlar och istället satsa på de äldre. Denna teknik resulterar i att de får ett helt kompani av sjömän med sig hem. Och Assar bjussar på drickat medan hans fru horar och dotter poserar på nakenbilder. Tre veckor senare är det full aktivitet i båthuset. 5-6 kunder om dagen hinns med för några hundralappar och visst blir det pengar, men man kan ju ändå inte deklarera för dem. Assar har ryggproblem och börjar tröttna på alltsammans, han planerar därför att mörda hustrun. Samtidigt kommer en ung amatörfotograf till gosse med stort svajigt hår till ön för att plåta Anna. De blir snart kära i varandra. Men en massa jävla känslor går inte för sig, sånt har de inte råd med så Sally skjuter helt enkelt ihjäl grabbhalvan med ett hagelgevär. Hon skickar sedan ut honom i hans båt ”Joker” på en hisklig tur utan kontroll. Dagen efter läser Anna i tidningen om gossens död och lägger sedermera pusselbitarna på plats. Det hela slutar i en bodycount där endast hundrackarn Ludde överlever slutet!

Detta var Christina Lindbergs debutfilm och sällan har man sett en sådan söt och vacker kvinna på vita duken! Att hon redan som 17-åring var fullägnad som kvinna är dock en historia i sig och den svarta klänning som i filmen kallas ”den lilla svarta” måste vara den snyggaste och sexigaste sorge-outfiten som någonsin skådats. Hursomhelst så gör Christina en fin insats fastän hon inte får alltför mycket dialog (hon har en väldigt bred stockholmsdialekt) och mest går det säkert ut på att hon ska visa upp sin kropp, men vad gör väl det? Carl-Gustaf Lindstedt gör en ypperlig insats som den klumpige, rolige och något tragiska Assar. En av hans bästa roller enligt mig. Ulla Sjöblom är som sagt knappast någon skönhet men hon kan ändå spela rätt bra och är således rätt smord i munnen. Filmen regisserades av Jan Halldoff ,1970 var året, lanserades som en svart komedi och fick den något besynnerliga engelska titeln ”What are you doing after the orgy?”. Ludde, hunden alltså, står till och med i förtexterna och på affischen, något som känns sådär. En hel drös fin fina scener, många skratt, roligt manus, härlig skärgårdsmiljö och framförallt, en suveränt söt Christina Lindberg! Bör ej blandas ihop med Lasse Åbergs ”Repmånad”..

Relaterat

:: Anita

:: Sex, lögner och..

:: Thriller - en grym..

:: Alla filmrecensioner

Vitafrun informerar

Skicka in dina kommentarer här

Tema

Denna recension ingår i temat "Christina Lindberg", läs mer här

:: Krönikor

:: Recensioner

:: Teckningar

:: Bilder

:: Recept

:: Tema

:: Nyheter

:: Information

:: Källtäppa Film

:: Gästboken

:: Röstning

:: Kontakta vitafrun

W h i t e   S o r r o w   P r o d u c t i o n s   |   2 0 0 5   |   J o h a n n e s   G r a a f